jedzenie

Szanowny Użytkowniku,

Zanim zaakceptujesz pliki "cookies" lub zamkniesz to okno, prosimy Cię o zapoznanie się z poniższymi informacjami. Prosimy o dobrowolne wyrażenie zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez naszych partnerów biznesowych oraz udostępniamy informacje dotyczące plików "cookies" oraz przetwarzania Twoich danych osobowych. Poprzez kliknięcie przycisku "Akceptuję wszystkie" wyrażasz zgodę na przedstawione poniżej warunki. Masz również możliwość odmówienia zgody lub ograniczenia jej zakresu.

1. Wyrażenie Zgody.

Jeśli wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez naszych Zaufanych Partnerów, które udostępniasz w historii przeglądania stron internetowych i aplikacji w celach marketingowych (obejmujących zautomatyzowaną analizę Twojej aktywności na stronach internetowych i aplikacjach w celu określenia Twoich potencjalnych zainteresowań w celu dostosowania reklamy i oferty), w tym umieszczanie znaczników internetowych (plików "cookies" itp.) na Twoich urządzeniach oraz odczytywanie takich znaczników, proszę kliknij przycisk „Akceptuję wszystkie”.

Jeśli nie chcesz wyrazić zgody lub chcesz ograniczyć jej zakres, proszę kliknij „Zarządzaj zgodami”.

Wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Możesz zmieniać zakres zgody, w tym również wycofać ją w pełni, poprzez kliknięcie przycisku „Zarządzaj zgodami”.



Artykuł Dodaj artykuł

Przepis na jesienną chandrę? Ruch i… deser z warzyw!

Jesień to trudny okres dla wielu z nas – niewiele słońca, deszcz, wiatr i chłód... Częściej niż kiedykolwiek dopada nas też kiepski nastrój i apatia. Jak sobie z nimi radzić? Właśnie teraz szczególnie warto szukać tego, co sprawia nam radość. 

Logo kampanii informacyjno-edukacyjnej "Warzywa i owoce - na szczęscie"

Jesień to trudny okres dla wielu z nas – niewiele słońca, deszcz, wiatr i chłód... Częściej niż kiedykolwiek dopada nas też kiepski nastrój i apatia. Jak sobie z nimi radzić? Właśnie teraz szczególnie warto szukać tego, co sprawia nam radość. Niemal połowie Polaków samopoczucie poprawia odpoczynek i czas z rodziną. Eksperci kampanii „Warzywa i owoce – na szczęście!” zachęcają także do podejmowania aktywności fizycznej oraz spożywania deserów z… warzyw.

Jak wynika z badania  przeprowadzonego w ramach kampanii „Warzywa i owoce – na szczęście!”, Polacy mają wiele sposobów na czerpanie zadowolenia z życia. Najczęściej wymieniane to relaks i wspólne chwile z rodziną – wskazywane przez 45% respondentów. Ankietowani doceniają również czas spędzany z przyjaciółmi (36%) oraz przebywanie na świeżym powietrzu (31%). Cieszy ich także oglądanie ulubionych filmów czy słuchanie ulubionej muzyki. Jedną z metod na odczuwanie szczęścia jest też, zdaniem mieszkańców naszego kraju, unikanie stresu.

Przepis na jesienną chandrę? Ruch i… deser z warzyw!

- Ważne, że zaczynamy zdawać sobie sprawę z tego, jak niekorzystny wpływ na nasze życie ma stres. Jego negatywnym skutkiem, niejedynym oczywiście, jest zmęczenie, które – zgodnie z Diagnozą Społeczną z 2015 roku – kilka razy w tygodniu odczuwa ponad połowa Polaków! Niestety, osoby zmęczone odpoczywają zazwyczaj w sposób bierny, a nie aktywny, chętniej też sięgają po słodycze i kawę. Udowodniono, że ze stresem i zmęczeniem lepiej radzą sobie osoby uprawiające sporty – mówi socjolog Barbara Leszczyńska, ekspert kampanii „Warzywa i owoce – na szczęście!”.

Tymczasem, jak pokazuje badanie zrealizowane na potrzeby kampanii, sport i ćwiczenia jako sposób na odczuwanie szczęścia wybiera zaledwie 12% respondentów!

- Naukowcy dawno już potwierdzili związek między aktywnością fizyczną a czerpaniem radości z życia. Dzięki endorfinom, uwalnianym podczas ruchu, czujemy przypływ energii, sił witalnych, mamy poczucie mocy i sprawczości. Ruch też zmniejsza poziom napięcia i stresu oraz obniża ryzyko depresji. Nawet jeśli nie jesteś typem sportowca, spróbuj jednak czasem zwalczyć w sobie lenia i podjąć wysiłek fizyczny. Nie musisz wcale katować się codziennie na siłowni czy poddawać morderczym treningom w fitness klubie – zapewnia psycholog Adriana Klos, ekspert kampanii „Warzywa i owoce – na szczęście!”.

Szczególnie o tej porze roku zdarza nam się doświadczać uczucia rozdrażnienia, apatii czy chandry. Niejednokrotnie jemy wtedy „coś słodkiego”, aby szybko poprawić sobie humor. Warto jednak zamienić słodycze na warzywa i owoce – taki sposób na lepsze samopoczucie wybiera ¼ ankietowanych.

- Sięganie po „coś słodkiego” jest bardzo złudne i w dłuższej perspektywie nie pomoże na spadek nastroju. Możemy jednak słodkości „uzdrowić” i wykorzystać do ich przygotowania polskie warzywa lub owoce, traktując jedną z zalecanych dziennych porcji tych produktów deserowo – proponuje Magdalena Jarzynka-Jendrzejewska, specjalistka ds. żywienia, ekspert kampanii. – Z owocami sprawa jest oczywista, bo są naturalnie słodkie i od lat wykorzystywane jako składnik deserów. Okazuje się jednak, że warzywa również mogą być świetną ich bazą, gdyż zawierają niemałe ilości cukrów, zwłaszcza te korzeniowe czy strączkowe. Brownie z buraka? Czemu nie! Ogranicza nas tylko nasza wyobraźnia – przekonuje.

Do przygotowania deserów, oprócz buraka, świetnie nadaje się też marchewka, z której można zrobić nie tylko ciasto marchewkowe, ale i smaczne babeczki. Doskonałym składnikiem jest również dynia, powszechnie używana w cukiernictwie, zarówno do ciast, ciasteczek, jak i puddingów czy musów. Podobnie można wykorzystać cukinię. Warzywa te, dodane do ciast sprawiają, że są one wilgotne, mniej tłuste oraz pozostają dłużej świeże. Szpinak z kolei nada ciastu niesamowity kolor i niepowtarzalny smak. Do ciasta można wykorzystać także bób, a z fasoli przygotować domowe trufle.

- Jakie mamy korzyści z zamiany tradycyjnych słodyczy na desery z warzyw i owoców? Przede wszystkim, w większości przypadków, mniejszą kaloryczność, a przy tym większą wartość odżywczą. Poza słodyczą dostarczą nam one witamin czy składników mineralnych, a nie tylko „pustych kilokalorii” z cukru – podkreśla ekspert-dietetyk.

Ogólnopolska kampania informacyjno-edukacyjna „Warzywa i owoce – na szczęście!” sfinansowana jest ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw. Organizatorem kampanii jest Federacja Branżowych Związków Producentów Rolnych.