Do 2035r. roślinne alternatywy produktów odzwierzęcych mają stanowić do 11%światowego rynku białka. Pozytywny scenariusz, który zakłada uzyskanie pełnego wsparcia regulacyjnego oraz technologicznego, przewiduje nawet 22% udział. Świadomość ekologiczna, czynniki etyczne i zdrowotne mają coraz większy wpływ na wybory żywieniowe. W efekcie, już niemal 40% Polaków deklaruje, że aktywnie ogranicza spożycie mięsa.
Potencjał rozwojowy rynku eko w Polsce jest duży, choć sektor ten nie jest wolny od problemów w postaci rosnących kosztów energii i wysokiej inflacji. O jego sile stanowią konsumenci, którzy pogłębiają wiedzę na temat produkcji ekologicznej oraz coraz chętniej i bardziej świadomie kupują żywność ekologiczną. Największą wagę przywiązują do jakości wynikającej ze sposobu jej wytwarzania (25 proc. badanych), lokalnego pochodzenia (30 proc.), a także walorów smakowych (31 proc.) oraz pozytywnego wpływu na środowisko naturalne. Ten ostatni aspekt docenia aż 89 proc. uczestników badania zrealizowanego na zlecenie Polskiej Izby Żywności Ekologicznej w ramach kampanii „Przestaw się na eko – szukaj Euroliścia”.
Znamy składniki, czytamy etykiety i wymagamy od producentów uczciwości. Na wybory żywnościowe konsumentów, nawet te natury etycznej, szybko reagują producenci. Czy to wystarcza do zmiany jakości jedzenia na sklepowych półkach?
Miniony rok upłynął pod znakiem inflacji i szeregu nieoczekiwanych zmian związanych z wojną na Ukrainie, co mocno wpłynęło na różne dziedziny życia, w tym również na rynek spożywczy.
Już nie tylko mieszkańcy największych miast mogą robić zakupy online u rolników i rzemieślników. Od września internetowy targ LokalnyRolnik.pl – pionier polskiego rynku craft e-grocery – dostarcza żywność wytwarzaną w zrównoważony sposób w całej Polsce.
Trend zdrowego odżywiania i żywności funkcjonalnej sprawia, że bardzo świadomie komponujemy naszą dietę. Sięgamy po najwyższej jakości produkty i czytamy etykiety. Popularne są tzw. superfoods, mające wyjątkowe właściwości odżywcze, ale też doskonałe walory smakowe. Wprowadzenie ich do diety pozwala wzmocnić układ odpornościowy, co jest szczególnie ważne w okresie jesiennym.
Na polskim rynku pojawiła się nowa organizacja branżowa – Stowarzyszenie Producentów Produktów Zbożowych (SPPZ). Podmiot zrzeszający kluczowych polskich producentów kasz oraz płatków zbożowych będzie działać na rzecz ochrony środowiska i zdrowia, a także rozwoju nowych technologii produkcji. Jednym ze strategicznych obszarów działalności Stowarzyszenia będzie promowanie kategorii kasz i płatków zbożowych, realizowane m.in. poprzez kampanię edukacyjną, popularyzującą wiedzę o tych produktach.
10 września 2014 r. Komisja Europejska przyjęła dokument „Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady dotyczące wytwarzania, wprowadzania na rynek i stosowania paszy leczniczej oraz uchylający dyrektywę Rady 90/167/EWG” COM (2014) 556 mający na celu ujednolicenie przepisów w zakresie pasz leczniczych.
Rynek spożywczy jest niezwykle wymagający. Producenci, aby skutecznie wychodzić naprzeciw nowym wymaganiom konsumentów, ale też być w zgodzie z obowiązującymi regulacjami, muszą skracać czas potrzebny na rozwój nowych produktów i szybciej wychodzić z nowymi propozycjami.
Mamy wiosnę, a to dobry moment na wprowadzenie modyfikacji i urozmaicenie naszego codziennego menu. Zwłaszcza teraz – gdy eksperci ze wzmożoną siłą alarmują, jak ważna dla zdrowia i odporności jest zbilansowana dieta, oparta na warzywach oraz owocach.
Serek Wiejski to produkt, który często gości na naszych śniadaniowych stołach. Czy wiecie, że ten niezwykle lubiany serek typu cottage cheese jest obecny na polskim rynku już od blisko 30 lat? Pierwszym i największym producentem Serka Wiejskiego w Polsce jest OSM Piątnica, która wprowadziła go na rynek w 1992 r. Z uwagi na swoją dużą popularność serek doczekał się także specjalnego miejsca w kalendarzu – 30 grudnia obchodzimy Dzień Serka Wiejskiego.
Trendy rynkowe mają spory wpływ na rozwój każdej branży. Obecnie jednym z najważniejszych jest indywidualizacja, która zmienia również sposób produkcji czy dystrybucji różnych rozwiązań. Co warto wiedzieć na ten temat?
23 października br. Kanada zakończyła proces ewaluacji polskiego systemu, umożliwiając eksport świeżych jabłek z Polski na rynek kanadyjski.
Wg danych pochodzących z Panelu Gospodarstw Domowych GfK w 2014 roku polski rynek tłuszczów był wart ponad 3,2 miliarda złotych. W stosunku do poprzedniego roku wartość tego rynku spadła o 1 proc.
W ujęciu rok do roku rynek chłodzonych dań gotowych w Polsce odnotował dynamiczny wzrost. Kategoria wzrosła ilościowo o 14 proc. w porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej. Według analiz Panelu Gospodarstw Domowych GfK w monitorowanym okresie polskie gospodarstwa domowe kupiły łącznie ponad 72 tys. ton produktów z tej kategorii.